Dato og tid er 25. aug 2019, 11:49

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 48 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4  Næste
Forfatter besked
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Brugeravatar

Cinebook har meddelt mig, at det var Morris' egen beslutning at udskifte cigaretten med strået i serien Lucky Luke. Så der kan ikke være tale om censur. De har forsikret mig, at deres Lucky Luke intégrale har bibeholdt cigaretten i alle de relevante bind. Da vi også får meget ekstramateriale i denne intégrale, er den absolut værd at købe. OG, bedst af alt, ingen flod over Mississippi!

Billede

Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Brugeravatar

Geografisk sted: Færøerne
GoogaMooga skrev:
Cinebook har meddelt mig, at det var Morris' egen beslutning at udskifte cigaretten med strået i serien Lucky Luke. Så der kan ikke være tale om censur. De har forsikret mig, at deres Lucky Luke intégrale har bibeholdt cigaretten i alle de relevante bind. Da vi også får meget ekstramateriale i denne intégrale, er den absolut værd at købe. OG, bedst af alt, ingen flod over Mississippi!

Billede

Det er rigtigt, at Morris fjernede cigaretten i den kendte tegning, der pryder de fleste bagsider. Men jeg tror ikke på, at han har fjernet cigaretterne fra alle de gamle tegninger; de findes stadig i de franske og skandinaviske udgaver.
Hvad mener Cinebook med "bibeholdt cigaretten i alle de relevante bind"? Cigaretten er i hvert fald fjernet adskillige steder, hvor den er bibeholdt i de franske og skandinaviske udgaver.
Nedenfor kan du se forsiden på hhv. engelsk, fransk og svensk integrale. Selv i Forbudssverige er man mere moderat end hos Cinebook!

Billede

Billede

Billede

Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Brugeravatar

Geografisk sted: outside the norm
Selvcensur er også censur. :mrgreen:

Den eneste blog, der overlevede atomkrigen

Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Brugeravatar

Cinebook mener nok bibeholdt i indholdet, men ikke forsiderne, nødvendigvis. 2'eren har fået strå, men på 3'eren ruller han en cigaret. Hmmm... måske skulle man bare springe over, de fylder jo også så meget. :?

Brugerniveau 1
Brugerniveau 1

Det var nok Morris' valg til syvende og sist, men det føles veldig åpenbart at han gjorde det fordi Lucky Luke på starten av 80-tallet skulle produseres som tegnefilmserie for TV av amerikanske Hanna-Barbera. H-B satte sannsynligvis foten ned for at helten skulle røyke fra starten av, og det må ha vært en ganske opplagt beslutning å droppe sigaretten også i tegneseriealbumene for å øke sjansene for et gjennombrudd i USA (hvis altså TV-serien hadde blitt en hit der).

Forøvrig skiftet Tintin bukser spesifikt på grunn av den første helaftens tegnefilmen, "Tintin og soltemplet", i 1969. Man følte at tittelfiguren kunne ha en større internasjonal appell hvis han gikk med mer moderne bukser, så de gamle plus-fours ble droppet etter 40 år. Med Hergés samtykke, så klart; men det skjedde ikke fordi Hergé bare satte seg ned en dag og tenkte, "Nei, nå er det på tide at Tintin skifter bukser!"

Brugerniveau 6
Brugerniveau 6
Brugeravatar

Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø
Mine album er heldigvis så gamle at han har en cigaret i munden.

Brugerniveau 6
Brugerniveau 6
Brugeravatar

Geografisk sted: Birkerød
benadikt skrev:
GoogaMooga skrev:
Nedenfor kan du se forsiden på hhv. engelsk, fransk og svensk integrale. Selv i Forbudssverige er man mere moderat end hos Cinebook!

Billede
Hold kæft, hvor ser det åndssvagt ud med det strå. Det havde været bedre bare at fjerne cigaretten.

Og der er ikke noget "Forbudssverige" over Albumförlaget.

FRANK MADSEN STUDIO - http://www.frankmadsen.dk
FORLAGET EUDOR - http://www.eudor.dk

Brugerniveau 6
Brugerniveau 6
Brugeravatar

Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Nå, jeg er inkarneret ikke-ryger. Mine forældre stank af røg, og det har sat sig. Dertil kommer, at rygning er pissefarligt, så at der, af den ene eller anden årsag, sættes ind eller laves restriktioner, er fint herfra.

Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Brugeravatar

Frank har nu ret, forsiden på vol.2 er håbløs med det strå. Jeg springer intégralen over.

Brugerniveau 1
Brugerniveau 1

Antaeus skrev:

Sigaretten har da vel heller aldri vært fjernet fra noen av de skandinaviske albumutgavene?

Brugerniveau 6
Brugerniveau 6
Brugeravatar

Mesterius skrev:
Antaeus skrev:

Sigaretten har da vel heller aldri vært fjernet fra noen av de skandinaviske albumutgavene?

Men der findes de her danske samlealbum
Billede

Brugerniveau 6
Brugerniveau 6
Brugeravatar

Geografisk sted: Birkerød
Berti Stravonsky skrev:
Nå, jeg er inkarneret ikke-ryger. Mine forældre stank af røg, og det har sat sig. Dertil kommer, at rygning er pissefarligt, så at der, af den ene eller anden årsag, sættes ind eller laves restriktioner, er fint herfra.
Så hvis ens far var mekaniker og altid stank af smøreolie og begge forældre døde i en bilulykke, så er det helt fint, at bilerne bliver retoucheret bort i "Mark Breton"? Og at alle skydere fjernes fra tegneserier, fordi 40.000 hvert år bliver dræbt af skud i USA? Og skal der flere vindmøller i alle tegneserier fremover?

FRANK MADSEN STUDIO - http://www.frankmadsen.dk
FORLAGET EUDOR - http://www.eudor.dk

Brugerniveau 6
Brugerniveau 6
Brugeravatar

Frank Madsen skrev:
Berti Stravonsky skrev:
Så hvis ens far var mekaniker og altid stank af smøreolie og begge forældre døde i en bilulykke, så er det helt fint, at bilerne bliver retoucheret bort i "Mark Breton"? Og at alle skydere fjernes fra tegneserier, fordi 40.000 hvert år bliver dræbt af skud i USA? Og skal der flere vindmøller i alle tegneserier fremover?

Det ved jeg ikke noget om, Frank. Men nok næppe.

Som udgangspunkt skal der ikke pilles ved værker, enten af den ene eller den anden årsag, og censur og andre former for løftede pegefingre er jeg afgjort imod.

Brugerniveau 6
Brugerniveau 6
Brugeravatar

Det bliver godt nok fedt når vi får et regelsæt fra forlagene til tegnerne om at der skal være en vis kvote vindmøller og forbud imod især nøgenhed (som jo er det farligste) samt cigaretter, våben, vold, biler og usunde madvarer i alle tegneserier :roll:

Og der skal selvfølgelig også være forbud imod negerkonger, blasfemi, fornærmelser etc. :roll:

Alle nyudgivelser af Deleuran skal rettes til (er der mon noget tilbage)... :roll:

Brugerniveau 6
Brugerniveau 6
Brugeravatar

Lad os nu se. Jeg kan frygte det, men tror dog stadig på kulturens styrke.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 48 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]