Dato og tid er 17. sep 2019, 12:51

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 53 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4  Næste
Forfatter besked
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Brugeravatar

Geografisk sted: København
Jeg vil give dig så meget, Googa, at "euroklassiker" egentlig er et ganske smukt ord. Men det er også et umuligt ord, der for langt de fleste mennesker ikke giver den mening, du håber. Kun for de indforståede, som har fulgt dig i tidens løb.

Jeg tror, at Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (sådan er der minsandten noget, der hedder) vil komme efter dig. Ligesom den i dag er kommet efter folk i Hanstholm, der vil stave vejen Havskoven Hawskoven jævnfør jysk dialekt. Det er simpelthen for lokalt. Hawskoven såvel som euroklassikere. Ikke mindst når du insisterer på, at dette at "tegneren skal have debuteret før 1980" [hvor er forfatteren, spørger jeg bare] skal indgå i ordforklaringen.

Det er kort og godt et for personligt, for lokalt, begreb til, at det kan indgå i almindelig sprogbrug.

Jeg benytter det faktisk af og til selv, men da altid i indforståede kredse og i gåseøjne "euroklassiker". Måske skulle jeg overveje Antaeus' krav om stjerne og citatkilde hver gang! Eller også fraskriver jeg mig accepten af begrebet ved at skrive såkaldte euroklassikere.

Men ellers går jeg bestemt ind for at indføre nye ord i dansk. Jeg har selv i det små forsøgt mig med "billedfix" ("ca. 223 resultater" på Google, hvoraf få er mine) og "fejebakkeforlag" ("ca. 7 resultater" på Google). Så jeg er mindre vellykket end dig :lol:

Brugerniveau 6
Brugerniveau 6
Brugeravatar

Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø
Carsten Søndergaard skrev:
Jeg vil give dig så meget, Googa, at "euroklassiker" egentlig er et ganske smukt ord. Men det er også et umuligt ord, der for langt de fleste mennesker ikke giver den mening, du håber. Kun for de indforståede, som har fulgt dig i tidens løb.

Jeg tror, at Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (sådan er der minsandten noget, der hedder) vil komme efter dig. Ligesom den i dag er kommet efter folk i Hanstholm, der vil stave vejen Havskoven Hawskoven jævnfør jysk dialekt. Det er simpelthen for lokalt. Hawskoven såvel som euroklassikere. Ikke mindst når du insisterer på, at dette at "tegneren skal have debuteret før 1980" [hvor er forfatteren, spørger jeg bare] skal indgå i ordforklaringen.

Det er kort og godt et for personligt, for lokalt, begreb til, at det kan indgå i almindelig sprogbrug.

Jeg benytter det faktisk af og til selv, men da altid i indforståede kredse og i gåseøjne "euroklassiker". Måske skulle jeg overveje Antaeus' krav om stjerne og citatkilde hver gang! Eller også fraskriver jeg mig accepten af begrebet ved at skrive såkaldte euroklassikere.

Men ellers går jeg bestemt ind for at indføre nye ord i dansk. Jeg har selv i det små forsøgt mig med "billedfix" ("ca. 223 resultater" på Google, hvoraf få er mine) og "fejebakkeforlag" ("ca. 7 resultater" på Google). Så jeg er mindre vellykket end dig :lol:

Ja, du dummede dig godt og grundigt på Cobolts hjemmeside, det er godt at høre at du lærer af dine fejl ;)

Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Brugeravatar

Der findes en "L'Age D'Or" for belgiske tegneserier. Og jeg kan forsikre dig for, den går ikke helt op til 1980.

1980 blev valgt som skæringspunkt, fordi jeg ikke kan komme i tanker om nogen (eller kun meget få) senere debutanter, der kan måle sig med de gamle tegnere, i hvert fald ikke i "klassisk" stil. Og et eller andet sted skal man skære, hvis order "klassiker" overhovedet skal give mening. Man kan så bruge betegnelsen "nyklassiker" om gode ting derefter. Især Danmark har fremvist store talenter, der debuterede efter 1980.

Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Brugeravatar

Antaeus skrev:
Ja, du dummede dig godt og grundigt på Cobolts hjemmeside, det er godt at høre at du lærer af dine fejl ;)
Jeg lærer af mine fejl dagligt. Jeg håber da også, at mine medmennesker lærer af deres fejl dagligt. Men citatet på Cobolts hjemmeside var jo ikke nogen fejl.

Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Brugeravatar

GoogaMooga skrev:
Der findes en "L'Age D'Or" for belgiske tegneserier. Og jeg kan forsikre dig for, den går ikke helt op til 1980.

1980 blev valgt som skæringspunkt, fordi jeg ikke kan komme i tanker om nogen (eller kun meget få) senere debutanter, der kan måle sig med de gamle tegnere, i hvert fald ikke i "klassisk" stil. Og et eller andet sted skal man skære, hvis order "klassiker" overhovedet skal give mening. Man kan så bruge betegnelsen "nyklassiker" om gode ting derefter. Især Danmark har fremvist store talenter, der debuterede efter 1980.
Jeg ser frem til at høre, hvordan du overbeviser Dansk Sprognævn om disse betragtningers relevans for at notere "euroklassikere" som et begreb, der bruges i almindelig sprogbrug :shock:

"Især Danmark har fremvist store talenter, der debuterede efter 1980." Virkelig? I modsætning til samtlige andre lande i hele Europa?!

Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Brugeravatar

Ville en flydende skæringsdato, m.a.o. en relativ eller ingen, være at foretrække?

Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Brugeravatar

Ja, jeg mener, Danmark har udmærket sig med tegnere som Frank Madsen, Sussi Bech, Niels Roland, m.fl. Peter Madsen var lidt før.

Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Brugeravatar

GoogaMooga skrev:
Ville en flydende skæringsdato, m.a.o. en relativ eller ingen, være at foretrække?
Det må du diskutere med Dansk Sprognævn. Jeg satser på at være flue på væggen!
GoogaMooga skrev:
Ja, jeg mener, Danmark har udmærket sig med tegnere som Frank Madsen, Sussi Bech, Niels Roland, m.fl. Peter Madsen var lidt før.
Så Frank Madsen, Sussi Bech og Niels Roland er tegnere der i SÆRLIG grad må fremhæves i forhold til SAMTLIGE andre europæiske tegneserieskabere, der har debuteret siden 1980?

Det er jo fake news, Googa. Den slags gør Serieland til et junkmedie. Et helt nyt ord, som imidlertid nok skal blive registreret af Dansk Sprognævn helt automatisk.

Kon igen!

Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Brugeravatar

Kom med nogle franske bud i klassisk stil, bare f.eks. Jeg har ikke sagt samtlige. Men har noteret et dyk siden 1980, og det er ikke blevet bedre med årene.

Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Brugeravatar

GoogaMooga skrev:
Jeg har ikke sagt samtlige.
Det er rigtigt. Du sagde "især Danmark har fremvist store talenter, der debuterede siden 1980". Men man kan ikke andet end forstå dig, som at du mener, at især danske tegneserieskabere, der har debuteret siden 1980, har udmærket sig og altså - eftersom vi diskuterer Europa - på bekostning af samtlige andre europæiske landes tegneserieskabere i de forløbne 39 år. Så blandt de tusindvis af europæiske tegneserieskabere, der har debuteret siden 1980, er Frank Madsen, Sussi Bech og Niels Roland - deres kvaliteter ufortalt - altså efter din mening de ypperste? Det har du naturligvis lov til at mene.

Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Brugeravatar

Igen, det er noget, du vælger at tolke. Frank, Sussi, og Niels er store tegnebegavelser, der ville falde godt ind med de gamle europæere. Frank Madsen har måske ikke tegnet så mange albums, og de ligger år tilbage, men bare et hurtigt kig på hans illustrationsarbejde viser et stort talent. Hvis jeg vandt i Eurolotto, ville jeg udgive nye albums af lige netop Frank Madsen. Der er også andre store talenter i Europa, men de drukner lidt i mængden af anonyme og/eller ligegyldige tegnere. Dette er så bare min mening.

Brugerniveau 3
Brugerniveau 3

Det er en udbredt misforståelse, at Dansk Sprognævn definerer (bestemmer) ords betydning. Det gør de ikke. Uanset hvad man (GoogaMooga eller andre) måtte vælge af definitioner på "Euroklassiker", så er det ikke noget Dansk Sprognævn kan bruge til noget. Sprognævnet har ikke "officielle definitioner" af et ords betydning. De er ikke sprogdommere, smagsdommere eller andet derhen. De er en registrant over det danske sprog, og den måde det anvendes på. Og i den forbindelse er der ikke nogen "rigtig" eller "forkert" anvendelse, og ikke nogen, der kan bestemme et ords betydning.

Og iøvrigt har Carsten ret - "Euroklassiker" er et skrækkelig upræcist og indforstået ord. Udenfor Serielands snævre kontekst giver et ingen mening. Det kan ligeså godt referere til klassisk litteratur, film eller musik af europæisk oprindelse. Eller en klassisk europæisk bil. Og i betragtning af, at det kun anvendes på Serieland (jf. Carstens googling), så vil jeg blive meget overrasket, hvis det ender med at bliver optaget på listen over nye ord.

Brugerniveau 4
Brugerniveau 4

Erling Søby skrev:
Det er en udbredt misforståelse, at Dansk Sprognævn definerer (bestemmer) ords betydning. Det gør de ikke. Uanset hvad man (GoogaMooga eller andre) måtte vælge af definitioner på "Euroklassiker", så er det ikke noget Dansk Sprognævn kan bruge til noget. Sprognævnet har ikke "officielle definitioner" af et ords betydning. De er ikke sprogdommere, smagsdommere eller andet derhen. De er en registrant over det danske sprog, og den måde det anvendes på. Og i den forbindelse er der ikke nogen "rigtig" eller "forkert" anvendelse, og ikke nogen, der kan bestemme et ords betydning.

Dette er helt korrekt. Der er tale om en registrering af et ords "brug". Hvis et eller andet ord optræder tilstrækkeligt mange gange i forskellige sammenhænge, så optages ordet som et "officielt" ord. Hvad sprognævnet selv mener om ordet er uden betydning i den forbindelse. Derfor er diskussionen om, hvorvidt det er et "godt" eller "dårligt" ord heller ikke af betydning i forhold til om det bliver officielt eller ej. Det sidste ord der blev diskuteteret højlydt er - efter min bias-formede hukommelse - 'grønlænderstiv'.

Der er kun en måde man kan påvirke optagelsen af ordet eller ej; Bruge ordet eller lade være.

Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Brugeravatar

Nu findes der endog mange danske interessegrupper for tegneserier på Facebook, og "euroklassiker" bruges dér i flæng. Surt for Erling, men godt for mig og euroklassikerne. 8)

Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Brugeravatar

Erling Søby skrev:
Og iøvrigt har Carsten ret - "Euroklassiker" er et skrækkelig upræcist og indforstået ord. Udenfor Serielands snævre kontekst giver et ingen mening.

Har Troll-Erling noget imod, at jeg trækker min smiley tilbage? :|

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 53 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]