Dato og tid er 22. sep 2019, 03:26

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 2 indlæg ] 
Forfatter besked
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Brugeravatar

Geografisk sted: Boom-Town Vaarst
Jeg sad lige og kikkede på Fart og Tempo forsider, og det gik op for mig at der faktisk kun kom 5 forsider med Tintin: 4 i ’67 lige efter det blev annonceret at Tintin kom I bladet, og så en enkelt efternøler da ‘Hajsøen’ startede I ’73. Derimod er der masser af både Asterix (efter de første par år i hvert fald), Allan Falk, Mark Breton og mange andre. Jeg må indrømme at jeg heller ikke lige på stående fod kan huske hvor mange Tintin-historier der faktisk nåede at komme i F&T…

Men det jeg egentlig overordnet tænker på er, at man vel ( i hvert fald i starten) egentlig havde frit valg på alle hylder fra både Pilote, Journal Tintin og Spirou –og det med alle serier der gennem alle årene havde været trykt i bladene. Og ikke et ondt ord om hverken Dan Cooper, Spejderne, Tonga, Line og hvad der nu ellers var på de 32 ugentlige sider, men med Franquins Splint & Co, Lucky Luke (der først kom ind, oppe i 70’erne), Blake & Mortimer og naturligvis de resterende Tintin-historier (på tidspunkt for starten var der vel 7-8 historier der ikke havde været trykt som DK-albums); ja så skulle man da mene at der kunne have været optimeret lidt der…. Så hvad mon egentlig var kriteriet for at komme i Danmarks eneste ugeblad med Fransk-Belgiske serier? Det lader ikke umiddelbart til at der fra starten af har været nogle kontraktuelle blokeringer, så bare ren og skær smag fra redaktionen?

Hvad tænker I når I ser på det, sådan lidt fra afstand; -any Ideas?

/Spærhage

Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Brugeravatar

Geografisk sted: København
Det er ikke helt så enkelt, som det ser ud udefra. Selv om Fart og tempo først og fremmest byggede på det belgiske "Tintin"-blad, udgivet af forlaget Lombard, var selve Tintin-serien ikke en del af forlagets egne rettigheder (i modsætning til stort set alle andre serier i bladet, Mark Breton etc. etc.). Mærkeligt nok havde Lombard til gengæld alle merchandiserettigheder til Tintin på den tid, men altså ikke til selve tegneserien,

Rettighederne til bladsyndikering af Tintin tilhørte PIB i Danmark (og Norge, hvor Fart og tempo også udkom) jævnfør Per Carlsens gamle aftale fra 1948. Så dem måtte Gutenberghus altså købe af PIB og ikke af Lombard, og da de sikkert har haft en generel aftale med Lombard om en royaltyprocent for hele bladet, ville det betyde en ekstraudgift at inkludere noget, som ikke stammede fra Lombard.

Uden at jeg ved noget præcist om det, er min teori denne: Da Fart og tempo startede i 1966, holdt man sig udelukkende til Lombard-serier, fordi de indgik i aftalen med Lombard. Eftersom det belgiske originalblad faktisk hed "Tintin" - og efter at det danske og norske blad viste sig at være en succes, og selve Tintin-serien i Carlsens albumudgaver netop da begyndte at storsælge - accepterede Gutenberghus i 1967 ekstraomkostningen ved at inkludere Tintin-serien i Fart og tempo.

Hvorfor fortsatte Tintin så ikke i Fart og tempo mere end et par år? Jeg tror, at der er to årsager, som måske endda begge to er gældende: Dels har Per Carlsen formentlig modsat sig, at Fart og tempo trykte Tintin-historier, der endnu ikke var udgivet på dansk i albumform - hvilket så betød, at Fart og tempo ikke kunne trykke historier, der ikke i forvejen fandtes på dansk, og det var måske mindre interessant. Og/eller: Gutenberghus bestemte sig for at satse på Asterix, hvis succes de kendte fra de franske udgaver, og den var mere interessant, fordi den ikke var udgivet i albumform på dansk endnu. Muligvis har de endda fra starten besluttet at udgive den i albumform og derfor satse hårdt på at udbrede kendskabet til den via Fart og tempo - og samtidig undlade at betale for at gøre reklame for Carlsens Tintinalbum.

Nu stammede Asterix jo ikke fra Lombard, men fra Dargaud i Frankrig. Men aftalen mellem Gutenberghus og Lombard er sikkert ganske enkelt blevet udvidet med Dargauds rettigheder. Lombard og Dargaud havde allerede et udbredt samarbejde, for eksempel udgav Dargaud jo en særlig fransk version af Tintin-bladet. Så det var ikke så mærkeligt. Og derfor begyndte Dargaud-serier som Blueberry, Luftens Ørne m.fl. også at komme i Fart og tempo sidst i 60'erne.

Og hvorfor så ikke også serier fra Spirou-bladet? Fordi det blev udgivet af et helt tredje forlag, Dupuis, og at blande rettigheder fra Lombard-Dargaud på den ene side og Dupuis på den anden har været helt utænkeligt. Og hvis ikke, havde det formentlig øget rettighedsomkostningerne til det dobbelte.

Så kan man spekulere over, hvorfor succesen med Fart og tempo ikke fik Gutenberghus til også at starte et dansk Spirou-blad. Det får vi nok aldrig svar på, hvorfor de ikke gjorde.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 2 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]