Dato og tid er 15. dec 2017, 08:27

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 61 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5  Næste

Rabbinerens Kat
nyskabende 53%  53%  [ 8 ]
debil 7%  7%  [ 1 ]
bræk, bræk, bræk 13%  13%  [ 2 ]
who needs it 27%  27%  [ 4 ]
Afgivne stemmer : 15
Forfatter besked
Brugerniveau 6
Brugerniveau 6
Brugeravatar

Geografisk sted: Birkerød
GoogaMooga skrev:
Positiv, og så alligevel ikke... (alt efter øjet, der ser)

https://www.publishersweekly.com/978-0-375-42281-2

Citat:
Sfar's artwork looks as mangy and unkempt as the cat, with contorted figures and scribbly lines everywhere, but there's a poetic magic to it that perfectly captures this cat's-eye view of human culture and faith.
Tværtimod. I teksten står jo, at tegningerne SER UD TIL at være lige så lurvede og snavsede som katten, med forvrængede figurer og kruseduller overalt, men at de besidder en POETISK MAGI, der PERFEKT INDFANGER menneskenes kultur og tro i katteperspektiv. Det er en ubetinget ros, der skal retlede den læser, der dømmer seriens tegninger ud fra en overfladisk betragtning.

FRANK MADSEN STUDIO - http://www.frankmadsen.dk
FORLAGET EUDOR - http://www.eudor.dk

Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Brugeravatar

Frank Madsen skrev:
GoogaMooga skrev:
Positiv, og så alligevel ikke... (alt efter øjet, der ser)

https://www.publishersweekly.com/978-0-375-42281-2

Citat:
Sfar's artwork looks as mangy and unkempt as the cat, with contorted figures and scribbly lines everywhere, but there's a poetic magic to it that perfectly captures this cat's-eye view of human culture and faith.
Tværtimod. I teksten står jo, at tegningerne SER UD TIL at være lige så lurvede og snavsede som katten, med forvrængede figurer og kruseduller overalt, men at de besidder en POETISK MAGI, der PERFEKT INDFANGER menneskenes kultur og tro i katteperspektiv. Det er en ubetinget ros, der skal uddanne den læser, der dømmer seriens tegninger ud fra en overfladisk betragtning.

Ja og nej, kritikeren overlader det til købers øje at bedømme selv. Første indtryk er mangy, unkempt, og det er kun ved læsning, at nogle så kan se den magi.

Beauty is in the eye of the beholder.

Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Brugeravatar

Der findes jo ikke nogen objektiv standard; nogle betages, andre gør ikke. Hvis jeg skulle læse værket, ville jeg irriteres over stilen så det gik ud over læsningen. Tegningerne er den ultimative lakmusprøve til de fleste serier.

Brugerniveau 6
Brugerniveau 6
Brugeravatar

GoogaMooga skrev:
Første indtryk er mangy, unkempt, og det er kun ved læsning, at nogle så kan se den magi.
Han er i hvert fald bange for, at sjuskede læsere vil affeje tegningerne uden at læser historien, og dermed snyde sig selv for en stor oplevelse.

Brugerniveau 6
Brugerniveau 6
Brugeravatar

GoogaMooga skrev:
Der findes jo ikke nogen objektiv standard; nogle betages, andre gør ikke. Hvis jeg skulle læse værket, ville jeg irriteres over stilen så det gik ud over læsningen. Tegningerne er den ultimative lakmusprøve til de fleste serier.
Jamen så lad være med at skrive "bræk, bræk, bræk" om tegneserier du ikke har læst og berige forummet med værdidomme, der er baseret på bevidst uvidenhed. Det er sådan set det, der er pointen. Der er ingen, der anfægter din ret til i stilhed at tænke "Sikke noget bæ! Det gider jeg ikke at læse!" men når du vælger at gå offentligt ud og tale et værk så kraftigt ned, kan man med rimelighed forvente, at du har sat dig ind i tingene.

Din dom over "Rabbinerens Kat" svarer til, at du anmelder en film uden at have været inde i biografen, fordi du ikke brød dig om plakaten.

Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Brugeravatar

Frank Madsen skrev:
GoogaMooga skrev:
Jamen så lad være med at skrive "bræk, bræk, bræk" om tegneserier du ikke har læst og berige forummet med værdidomme, der er baseret på bevidst uvidenhed. Det er sådan set det, der er pointen. Der er ingen, der anfægter din ret til i stilhed at tænke "Sikke noget bæ! Det gider jeg ikke at læse!" men når du vælger at gå offentligt ud og tale et værk så kraftigt ned, kan man med rimelighed forvente, at du har sat dig ind i tingene.

Din dom over "Rabbinerens Kat" svarer til, at du anmelder en film uden at have været inde i biografen, fordi du ikke brød dig om plakaten.

Nej, ikke helt. En god tegneserie bør have tegningerne vægtet mindst 50%. Tegnestilen er ensartet igennem hele albummet, den svinger ikke pludselig i kvalitet. Så ved at se tilstrækkelig mange eksempler på denne stil, kan man danne sig et indtryk af, om det er noget, man vil give sig i kast med. Det er de færreste steder, man får lov at læse et værk, inden man køber det.

Og endnu en gang, det var aldrig meningen, at denne tråd skulle tages så alvorligt, så ville jeg ikke have valgt så plat et udtryk. Det skulle signalere, at her var et henkastet forsøg på at skabe lidt rav i den, fis og ballade, som jeg nu formår det.

At jeg overhovedet husker Becher's udtalelse skyldes netop, at den var så tilpas langt ude, at jeg fandt det morsomt. Jeg havde den dog ikke i tankerne, da jeg fyrede denne tråd af. Se engang på afstemningen, hvordan kan du tro, den skulle tages alvorligt. Men det gjorde du så.

Brugerniveau 3
Brugerniveau 3

GoogaMooga:
Citat:
Og endnu en gang, det var aldrig meningen, at denne tråd skulle tages så alvorligt, så ville jeg ikke have valgt så plat et udtryk. [...] Se engang på afstemningen, hvordan kan du tro, den skulle tages alvorligt. Men det gjorde du så.

Denne tråd ligger i fin forlængelse af din udbredte negative indstilling til nyere tegneserier, og ikke mindst til graphic novels, så jeg tog den skam også alvorligt. Og du er nok kendt for en del herinde på forummet, men humor og ironi er ærlig talt ikke det, der falder mig først ind.

- Edgar Allan Poe

Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Brugeravatar

Erling Søby skrev:
GoogaMooga:
Citat:
Og endnu en gang, det var aldrig meningen, at denne tråd skulle tages så alvorligt, så ville jeg ikke have valgt så plat et udtryk. [...] Se engang på afstemningen, hvordan kan du tro, den skulle tages alvorligt. Men det gjorde du så.

Denne tråd ligger i fin forlængelse af din udbredte negative indstilling til nyere tegneserier, og ikke mindst til graphic novels, så jeg tog den skam også alvorligt. Og du er nok kendt for en del herinde på forummet, men humor og ironi er ærlig talt ikke det, der falder mig først ind.

Sagt af vores allesammens hyggespreder, Erling Søby. :roll:

Brugerniveau 3
Brugerniveau 3

Hvis det skal handle om min person, så vil jeg ikke bruge mere tid på dig, GoogaMooga.

- Edgar Allan Poe

Brugerniveau 6
Brugerniveau 6
Brugeravatar

GoogaMooga skrev:
Nej, ikke helt. En god tegneserie bør have tegningerne vægtet mindst 50%. Tegnestilen er ensartet igennem hele albummet, den svinger ikke pludselig i kvalitet. Så ved at se tilstrækkelig mange eksempler på denne stil, kan man danne sig et indtryk af, om det er noget, man vil give sig i kast med. Det er de færreste steder, man får lov at læse et værk, inden man køber det.
Tegningerne ER gode. Det opdager du, hvis du engang læser albummet.

GoogaMooga skrev:
Og endnu en gang, det var aldrig meningen, at denne tråd skulle tages så alvorligt, så ville jeg ikke have valgt så plat et udtryk. Det skulle signalere, at her var et henkastet forsøg på at skabe lidt rav i den, fis og ballade, som jeg nu formår det.
Jamen, det lykkedes da også over al forventning. Men hvad var formålet? Ud over at undergrave folks tillid til at du mener, hvad du skriver, og at dine værdidomme er baseret på læsning af de værker, du sviner til.

GoogaMooga skrev:
At jeg overhovedet husker Becher's udtalelse skyldes netop, at den var så tilpas langt ude, at jeg fandt det morsomt. Jeg havde den dog ikke i tankerne, da jeg fyrede denne tråd af. Se engang på afstemningen, hvordan kan du tro, den skulle tages alvorligt. Men det gjorde du så.
Nok fordi tråden lå fint i forlængelse af, hvad du mange andre gange har skrevet om tegneserier produceret efter 1980. Havde det været Becher, der havde startet tråden, havde jeg nok regnet ud, det var fis.

Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Brugeravatar

Det er fuldstændig legitimt at bedømme en tegneserie ud fra tegningerne alene, jeg gør det hele tiden, og det er jeg sikker på, at mange andre også gør. Har hverken tid eller penge til at prøvesmage på anden vis, og nej, jeg gider ikke folkebibliotekerne.

Der er ingen grund til at tage sådan på vej, jeg kan ikke lide Sfar, deal with it. Du benytter da ofte chancen til at komme med drilske stikpiller angående Maurice Tillieux, og de preller af på mig, på nær den ene gang, hvor jeg startede en hyldesttråd.

Skal vi virkelig have et debatforum uden bid, velfriseret og præget af kedelig konsensus om alt?

Brugerniveau 3
Brugerniveau 3

GoogaMooga skrev:
Det er fuldstændig legitimt at bedømme en tegneserie ud fra tegningerne alene, jeg gør det hele tiden, og det er jeg sikker på, at mange andre også gør. Har hverken tid eller penge til at prøvesmage på anden vis, og nej, jeg gider ikke folkebibliotekerne.

Skal vi virkelig have et debatforum uden bid, velfriseret og præget af kedelig konsensus om alt?

Og dermed har du helt klart sikret, at der ikke bliver konsensus :D Og heldigvis for det. Hvis du med velfriseret og bid mener, at der slynges rundt med holdninger og ordvalg baseret på lige så overfladiske indsigt, som Trump's holdning til, at Mexico skal betale for en mur, som USA vil opfører, så 'go ahead'. Men resultatet er, at det bliver svært at tage seriøst. Og du har simpelt hen for megen viden til at jeg synes, du har fortjent det.

Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Brugeravatar

:)

Brugerniveau 6
Brugerniveau 6
Brugeravatar

GoogaMooga skrev:
Der er ingen grund til at tage sådan på vej, jeg kan ikke lide Sfar, deal with it.
Jeg synes ikke, jeg har bestilt andet. :mrgreen:

GoogaMooga skrev:
Du benytter da ofte chancen til at komme med drilske stikpiller angående Maurice Tillieux, og de preller af på mig, på nær den ene gang, hvor jeg startede en hyldesttråd.
Mht. Tillieux forklarede jeg temmelig nøje, hvad mine kritikpunkter var - endda med udførlige billedeksempler. Her skrev du bare "bræk, bræk, bræk" og erklærede en tegneserie, du ikke havde læst, for overflødig. Der er en forskel, og den forskel er, at smagsdomme uden argumentation og indsigt er ødelæggende for et forum som dette, mens debatter, hvor man argumenterer, er sjove at læse. Tag og læs "Rabbinerens Kat" og lad os så høre dine argumenter for, hvorfor det er noget hø. Og hvis det er for meget forlangt at bede dig om at læse tegneserien, så deal with it, når jeg kalder dine meninger om serien for noget bræk. Hvad skal vi med dem? <- dette skrevet med tungen i kind.

GoogaMooga skrev:
Nej, selvfølgelig ikke. Du skal bare huske at argumentere for dine synspunkter. Jeg elsker at læse dine lange, positive indlæg om tegneserier, du godt kan lide.

Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Brugeravatar

Okay, fred på jord. :) Vi må videre i teksten.

Blot en afsluttende bemærkning: jeg angreb kun Sfar's tegninger, ikke serien som helhed. :wink:

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 61 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]