Dato og tid er 27. nov 2020, 04:50

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 13 indlæg ] 
Forfatter besked
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Brugeravatar

Geografisk sted: Birkerød
Efter indstilling fra Thomas S. diskuterer Læseklubben fantasy/lægemangaen

Black Jack af Osamu Tezuka

fra medio marts til medio april.

Wikipedias grundige indføring i BLACK JACK kan læses her:
http://en.wikipedia.org/wiki/Black_Jack_(manga)

Black Jack (Burakku Jakku?) is a manga written by Osamu Tezuka in the 1970s, dealing with the medical adventures of the eponymous doctor Black Jack.
Most of the episodes involve Black Jack doing some good deed, for which he rarely gets recognition—often curing the poor and destitute for free, or teaching a capitalist fat cat and his pompous colleagues a lesson in humility. They frequently end with a good, humane person enduring hardship, often unavoidable death, to save others.
Osamu Tezuka drew on his knowledge as a physician in writing Black Jack, and the manga contains frequent medical details. However, Tezuka chose to generally eschew medical plausibility in his manga: Black Jack is superhuman, regularly performing spectacular and impossible feats of surgical virtuosity, such as operating in absolute darkness completely from memory, and transplanting body parts without any risk of rejection. (However, rejection is accounted for in some anime episodes.) The Black Jack stories also frequently include pseudoscience and science fiction elements.

THOMAS S. OM BLACK JACK:
Vertical Inc.s efterårsprogram 2008 byder på et gensyn med Osamu Tezukas Black Jack. Black Jack har tidligere været delvist udgivet hos Viz (nåede vist kun 2 bind), men den serie har længe været udsolgt. Et tjek på internationale forhandlersteder jeg lige har foretaget viser, at de to Viz-bind er til salg brugt for mellem 35 og 250 euro. Serien findes også på spansk i ni bind, men den er lige så uopdrivelig. Med andre ord er et gensyn velkomment.
Black Jack er en af Tezukas allerstørste succeser sammen med Kimba den Hvide Løve og Astro Boy. Det er en episodedreven fortælling om lægen Black Jack, der gør gode gerninger. Jeg har ikke læst den, men al omtale af den tyder på, at den driver af tyk Tezuka-moral.
Der vil udkomme 17 bind af knap 300 sider hver til en pris af 17$ softcover og 20$ hardcover. Det første udkommer i september og herefter vil der udkomme et nyt bind hver anden måned.

GRATIS 20-SIDERS BLACK JACK-HISTORIE HOS VERTICAL:
http://www.vertical-inc.com/blackjack/index.html

BLACK JACK BASICS:
http://tezukainenglish.com/?q=node/28
(Grundigt website med alt om Black Jack serien)

Læseklubben diskuterer de 3-4 bind, der foreløbig er udkommet fra Vertical.

FRANK MADSEN STUDIO - http://www.frankmadsen.dk
FORLAGET EUDOR - http://www.eudor.dk

Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Brugeravatar

Frank Madsen skrev:
Efter indstilling fra Thomas S. diskuterer Læseklubben fantasy/lægemangaen

Black Jack af Osamu Tezuka

fra medio marts til medio april.

O, lad snakken begynde!

Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Brugeravatar

Geografisk sted: Østerbro
Har lige modtaget den med posten i dag, så jeg er i hvert fald snart klar!

Brugerniveau 6
Brugerniveau 6
Brugeravatar

Geografisk sted: Plejehjemmet
larsbvk skrev:

Og jeg har lige modtaget bind 2 med posten, som jeg også lige snupper i weekenden, inden jeg går i krig.

Brugerniveau 6
Brugerniveau 6
Brugeravatar

Mens vi venter på, at nogen rent faktisk får skrevet noget i denne tråd, så harKim Larsens nye magasin Metrokult begået en artikel om mangasnitteren:

http://metrokult.dk/?p=266

[...] Black Jack hører bestemt til blandt toppen af Osamu Tezukas mange mesterværker. [...] Ideen med at have en kroppens, realiteternes og det kødeliges mand som mirakelmager på superhelteniveau er fortræffelig, og i Black Jack smelter det realistiske med lethed ind i det fantastiske på en måde, så det skaber sin helt egen logik [...] bare rolig, moralen bliver aldrig tung – højst tankevækkende Og det er, kort sagt, knivskarpt og mesterligt! [...] Stilsikker blanding af nuttet manga og hyperrealistiske operationsscener, Spændende og farverige figurer.

Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Brugeravatar

Black Jack er noget af det mest vedkommende manga jeg har læst. Tegningerne er udtryksfulde og nemme at aflæse, og blandingen af det seriøse med klassiske tegneserie-figurer fungerer fint.

Historierne minder mig lidt om The Twillight Zone, samt de gamle science-ficiton noveller fra Stig Vendelkjærs Forlag. Det var dem hvor man via en værdikupon havde mulighed for at vinde en rejse til månen med først afgående ordinære rute- eller rummaskine. Min favorit, var "Fra Den hvide hjort". De enkelte historier har noget på hjerte, samtidigt med at de udvider virkeligheden på en vedkommende måde.

I modsætning hertil fandt jeg "Ghost in the Shell" imponerende intetsigende. En masse ligegyldige karakterer der skyder på hinanden, og cyber-cyborgen har fået hyper-hacket sin cyberhjerne af en cyber-hjernevasker ... Gah!

Pinoko's talefejl fik mig til at tænke over hvordan de mon viser talefejl i japanske tegneserier? Så vidt jeg forstår har japanerne et skrifttegn for hvert ord.

Et lille kritikpunkt ... Black Jack har et ar efter en operation skråt ned over ansigtet. På den ene side af aret er er huden tydeligt mørkere end på den anden. Det kan man dog ikke se i tegneserien, i det at det sort-hvide udtryk ikke kan vise den diskrete variation i hudfarven.
Så efter at man har læst omkring 400 sider om Black Jack, får man presenteret baggrundshistorien om hvordan han fik den mørke del af ansigtet - som man aldrig før har set at han havde!
Vertical inc. kunne med fordel have puttet en tegning af Black Jack på forsiden af udgivelsen, mørklødet hud inklusive, som de gjorde i Viz Communications udgivelsen fra 1999. (hvor han dog blev lavet blå i ansigtet)

Brugerniveau 6
Brugerniveau 6
Brugeravatar

Kasper Hviid skrev:
Black Jack er noget af det mest vedkommende manga jeg har læst. Tegningerne er udtryksfulde og nemme at aflæse, og blandingen af det seriøse med klassiske tegneserie-figurer fungerer fint.

Mere Tezuka må være kuren :-)

Nej, jeg kan ikke helt være med på noget af det mest vedkommende. Bevares, jeg synes det er fantastisk og underholdende og livsbekræftende og dejligt, ligesom det meste andet Tezuka, men den helt stringente episodeform kommer aldrig til at du fuldstændigt i samlede værker (Black Jack som ethvert andet værk, hvis du spørger mig). Historierne er ikke skabt til at blive læst i lange stræk (har taget 600 sider i fire stræk), men derimod doser af 20-40 sider ad gangen.

Jeg vil snarere end Twilight Zone sammenligne Black Jack med fabeler. De fleste af historierne har en lille bitte pointe (ikke nødvendigvis en morale, men dog noget, der lægger tæt op ad), der typisk er en lille bitte påstand om en eller anden menneskelig egenskab - selv når fx hovedpersonen i episoden 'U-18 Knew' er en syg super-computer.

De enkelte historiers plot er udtænkt med stor virtuositet. Personligt har jeg nu læst mere end 10.000 sider Osamu Tezuka-værker (wow, var lige ovre at tælle samlingen op, damn), og det giver sig selv, at jeg er en sucker for det, men jeg kan ikke andet end at beundre mandens evne til at finde på plots. Selv om hans historier kan koges ned til at handle om en håndfuld temaer (vil jeg tro), er mængden af variationer i historier tilsyneladende uendelig. Og Tezukas plots gør sig virkelig godt i denne koncept-fortælling om lægen Black Jack. Man fornemmer faktisk, at det er et felt, den selv medicin-uddannede Tezuka interesser sig for og kender til - selv om han naturligvis ikke lader realismen bremse sig (tak for det).

Det er forskelligt, hvor meget de enkelte historier fæstner sig. Flere af dem, tror jeg næsten har været glemt i det øjeblik, jeg bladrede til næste historie. Det gør dem ikke til dårlige historier, men - igen som virkelige fabler - er det historier af en mere letbenet slags, hvis virkelig indhold kan koges ned til fem sætninger, selv om Tezuka naturligvis gør det meget mere spændende undervejs.

Brugerniveau 6
Brugerniveau 6
Brugeravatar

Kasper Hviid skrev:
Et lille kritikpunkt ... Black Jack har et ar efter en operation skråt ned over ansigtet. På den ene side af aret er er huden tydeligt mørkere end på den anden. Det kan man dog ikke se i tegneserien, i det at det sort-hvide udtryk ikke kan vise den diskrete variation i hudfarven.
Så efter at man har læst omkring 400 sider om Black Jack, får man presenteret baggrundshistorien om hvordan han fik den mørke del af ansigtet - som man aldrig før har set at han havde!
Vertical inc. kunne med fordel have puttet en tegning af Black Jack på forsiden af udgivelsen, mørklødet hud inklusive, som de gjorde i Viz Communications udgivelsen fra 1999. (hvor han dog blev lavet blå i ansigtet)

Jeg har prøvet at google lidt rundt efter billeder og tegnefilm i farver, og jeg synes ikke rigtigt, at der er et mønster, der giver et "korrekt" billede af farverne i hans ansigt. Det skifter lidt, om hvilke dele af ansigtet, der er mørkere end den anden, og så er der så den blå variant. Men faktisk prøver de et par steder i episoden, der går umiddelbart forud for historien om hans operation som barn, at vise den mørke del af ansigtet. I mit bit bind 2 er det fx på side 112 og 125 vist, at den ene halvdel af ansigtet er mørkere.

På den anden side så havde jeg læst dit indlæg lige inden, jeg læste episoden - måske have jeg bare tolket det som skygge eller noget, hvis ikke jeg havde aspektet i ultrafrisk erindring.

Brugerniveau 6
Brugerniveau 6
Brugeravatar

larsbvk skrev:

Kom han og hentede den igen?

Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Brugeravatar

Thomas S skrev:
larsbvk skrev:

Kom han og hentede den igen?

Ja ... de' dåååme sviiin!

Nej, jeg har faktisk læst godt 300 sider Black Jack og er ganske tilfreds. Jeg har kigget lidt i det forskellige manga, vi indtil videre har fået på dansk og meget af det siger mig sgu' ikke noget. Men Black Jack er fed, og jeg kunne sagtens finde på at udvide samlingen hen ad vejen. I hvert fald vil jeg gå lidt mere målrettet efter de store navne, hvem det så end er - altså udover Tezuka.

Jeg synes Black Jack er perfekt underholdning. Universet er selvfølgelig hat og briller, men i de fleste tilfælde er historierne ganske begavede og fedt fortalt, og så elsker jeg, når man som læser pludselig får nyt baggrundsinfo, som viser sig at have være forberedt længe. Dét er virkelig fedt!

Jeg modtager meget gerne forslag til flere manga på samme niveau som denne.

Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Brugeravatar

larsbvk skrev:

Det var måske en ide til næste blogindlæg fra Thomas.

Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Brugeravatar

Frank Madsen skrev:
larsbvk skrev:

Det var måske en ide til næste blogindlæg fra Thomas.

Hørt!

Brugerniveau 6
Brugerniveau 6
Brugeravatar

Hehe, jeg har vist ikke lavet andet herinde* i to år end at anbefale Tezuka-titler plus det løse. Men jeg kan måske godt samle op en dag - det bliver ikke lige med det samme. Her og nu kunne jeg foreslå Phoenix af Tezuka. Den består af en serie af enkeltstående fortællinger af typisk 3-400 sider, der skiftevis foregår i fortiden og fremtiden, kun bundet sammen af et enkelt ledemotiv. Jeg tror, det ville være et godt næste read. Og måske endda bind 4: Karma ville være god at samle op.

* Måske en enkelt omgang kværuleren sneg sig ind.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 13 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]